diumenge, 6 de març del 2011

Sociologia a l'aula

03/03/11

Continuem plantejant-nos noves preguntes del llibre de Bernat Joan, Sociologia a l'aula. Avui hem donat resposta a les següents preguntes:

  • Què és una interllengua? És una llengua de comunicació internacional, que en la societat actual facilita la intercomunicació entre persones de comunitats lingüístiques, països i contextos geogràfics i culturals diferents. La interllingua més estesa és l'anglés que a causa de l'imperialisme britànic ha aconseguit expandir la seva influència lingüística arreu del món.
  • És inevitable la proliferació del coneixement de l'anglés? És inevitable a causa de la productivitat i funcionalitat lingüística. Però s'haurà d'anar en compte perquè l'anglés no arribi a nativitzar els diferents països que el tenguin com a interllengua, llevat d'Anglaterra, d'on és la seva llengua natural.
  • Quin seria el model lingüístic ideal per a la futura Europa unida? El millor model seria aquell que garantís la intercomunicació de totes les llengües i el màxim de democràcia possible. Això tan sols es possible, si es reforçen totes les llengüe independentment del seu pes polític, nombre de parlants, etc. i l'establiment d'una interllengua fos "neutral", com ho era per exemple l'esperanto.
  • Quan va sorgir el conflicte lingüístic? L'origen és el procés de bilingüalització i intent de substitució de la llengua catalana. Els territoris de parla catalana han hagut de patir un procés de castellanització que començà al segle XVI i que posteriorment s'estengueren a altres capes socials. A més no hem d'oblidar altres episodis històrics de règim dictatorial, que van arribar a prohibir i perseguir-ne el seu ús.
  • Quines són les possibles sortides per al conflicte lingüístic? El conflicte lingüístic és transitori i les sortides poden ser una plena normalització de la llengua o la seva substitució per l'espanyol.
  • En què consisteix el procés de substitució lingüística? Consisteix en una pèrdua paulatina d'àmbits d'ús i de parlants per part d'una comunitat lingüística.
  • Com es pot canviar el procés de substitució pel de normalització? Allò més important es que la societat s'involucri i sigui conscient que han de recuperar la seva llengua perquè pot ser substituïda.  L'ensenyança també té un gran pes en el procés de normalització juntament amb els mitjans de comunicació, que no poden ser dependents ni estar sucursalitzats en relació a cap altra comunitat lingüística ni nacional.
  • Quines fases solen tenir els processos de substitució lingüística? En una primera fase, la comunitat lingüística va perdent el poder polític , part de la classe dirigent assimila la llengua dominant i deixa la pròpia. Altres classes socials afavorides també es situen fora de la comunitat lingüística i així paulatinament s'estén a tota la resta de la comunitat.

En conclusió, estam en un període de canvi, de "revolució sociolingüística" on es imprescindible concienciar la població de que la seva pròpia llengua pot ser substituïda, s'han d'eliminar els prejudicis lingüístics que tant de mal fan a les llengües minoritzades i potenciar des de les institucions l'ús del català. El procés de substitució lingüística és evitable però cal que tots els parlants de la comunitat lingüística s'impliquin i per canviar aquesta situació.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada