14/04/11
Actualment, la incorporació a les nostres aules de nens i nenes procedents d'altres països i amb altres llengües, han afegit un grau de complexitat a la situació sociolingüística del nostre país.
Actualment, la incorporació a les nostres aules de nens i nenes procedents d'altres països i amb altres llengües, han afegit un grau de complexitat a la situació sociolingüística del nostre país.
Els centres educatius han d'asumir part de la resposabilitat, d'acollir i integrar a tots els estrangers de nova incorporació. Tot el centre ha de cohesionar-se, han de ser oberts i acceptar, sense cap mena de distinció, als altres. Aquest és repte de la societat del segle XXI.
En aquest context la llengua juga un paper fonamental, ja que la llengua és l'eina principal de l'ésser huma per relacionar-se i sentir-se part d'una comunitat, ser una ciutadà actiu dins d'ella. Però a més, és la clau de l'aprenentatge i de l'adquisició de nous coneixements, i en la societat de la informació i el coneixement si pot ser, és més imprescindible tenir una bona competéncia lingüística.
L'actitud i els valors dels parlants, en l'aprenentage de tota llengua és bàsic. Per això des de les escoles s'han de treballar actituds i valors i sensibilitzar als nens sobre la importancia de totes les llengües encara que siguin minoritàries. Tant el professorat com l'alumnat ha de ser conscient de la diversitat lingüística i cultural en la qual vivim. És en part, també una forma de conscienciar sobre la situació actual del català i fomentar un model de societat obert, més democràtic i respectuós.
Les iniciatives que es poden dur a terme a l'escoles en favor de la diversitat pasen primer de tot en considerar en un únic projecte totes les àrees lingüístiques del curriculum, realizant treballs coordinant les diferents llengües, compartint aspectes metodològics i realitzant tasques comunes.
Un aspecte molt important, treballar la llengua a través de les diferents àrees del curriculum ja que tots els mestres són en realitat, també de llengua. Aprofitar les semblances i diferències entre les llengües, sense caure en la competitivitat i l'obertura a altres llengües i cultures, és un treball en favor de la diversitat.
Ensenyar una llengua és ensenyar a conviure, a ser, a fer i a conèixer. És ensenyar a CONVIURE perquè permet la interelació amb altres persones; és ensenyar a SER perquè l'actitud que mostra la persona envers la llengua marca el camí de la seva pròpia realitat; és ensenyar a FER perquè la llengua és la ferramenta més útil per captar informació, elaborar-la, organitzar-la, etc. i és enseyar a CONÈIXER perquè el seu aprenentatge proporciona eines per reflexionar sobre el llenguatge i altres usos.
Des del meu punt de vista, la competència lingüística és tal vegada la més elemental, la més necessaria, la qual és el pilar clau del nostre aprenentatge en tots els sentits. Ens permet relacionar-nos, conèixer altres perspectives i punts de vista, formar-nos, obrir la nostra ment, obrir la porta al coneixement... La llengua està present de manera quotidiana en tots els àmbits de la nostra vida, ja sigui de forma oral o escrita i és l'element més important per afiançar les arrels de pertinença a un lloc, a un territori o una cultura.
Per tots aquest motius, és fonamental que a les escoles se li otorgui un paper privilegiat en el procés d'aprenentatge i d'acollida. A més a més, amb la nostra diversitat lingüística i cultural actual és necessari elaborar noves estrategias per aconseguir integrar en les aules totes aquestes formes de vida, llengües, cultures...sense oblidar les pròpies arrels. És necesari lluitar per una vertadera integració i cohesió social en la qual, s'ha de buscar l'equilibri i intentar aprofitar tota aquesta diversitat per millorar l'ensenyament i apropar-ho als coneixements i experiències de cadascú.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada